Idag smäller det – världspremiär för Guldvågenpriset som uppmärksammar företag i kommunikationsbranschen som arbetar strategiskt med jämställdhet!
Det känns som väldigt länge sedan som två skärpta personer klev in på Add Genders kontor med en tårta och sin idé om ett pris för att uppmuntra branschen att ta kliv för en mer jämställd bransch. Vi blev såklart eld och lågor och erbjöd oss att sponsra med vårt byråjämställdhetsindex där vi mäter jämställdhet i tre nivåer: balans, struktur och kultur.
Balans handlar om könsbalanserad representation på alla nivåer och inom alla roller på företaget, men det räcker inte för att få en bra bild av jämställdhetsläget på ett företag. Struktur handlar om vilka strydokument som finns, hur går rekrytering till? Vad finns det för rutiner? Forskning säger oss att struktur gynnar kvinnor och slump gynnar män men vi vet av erfarenhet att det blir mer lättarbetat med tydliga mål och riktning i jämställdhetsarbetet. Sist kulturen, som är en konsekvens av balans och struktur, vad skämtar vi om? Hur gör vi saker? Allt detta påverkar trivseln och hur vi uppfattar ett företag. Här är det ytterst intressant för företagen att vara starka eftersom de vill ha de bästa anställda i framtiden…
Det har varit en fröjd att se dessa två genier, Ellinor Ekström och Sophie Lokko utveckla och utmana med sådan självklarhet att jag blir alldeles glad bara av att tänka på hur bra framtiden kan bli. Att göra en tävling och att peppa de som är bra istället för att skamma de som ännu insett fördelarna med ett aktivt jämställdhetsarbete ligger helt i linje med hur vi arbetar. Vi kunde inte vara stoltare idag och det ska bli en ära att gå upp på scen ikväll och presentera jämställdhetsindexet och hur vi tog fram underlaget till den fantastiska juryn (spana in juryn alltså! Så tung).
I dagarna kommer Add Genders rapport om indexet och det hittar du på vår hemsida om du är nyfiken, men idag är det bara Guldvågen och deras fantastiska gala som gäller. Klockan 18 står vi bland förväntansfulla kommunikatörer på röda mattan utanför Usine på Södermalm.
Reklambranschen och hela kommunikationsbranschen påverkar så många människor så det känns extra viktigt att de blir medvetna om hur de arbetar internt och på sikt kommer det med säkerhet lysa igenom i deras arbete.
Må bästa jämställdhetsmedvetna kommunikationsföretag vinna!